Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2011

Τοποθέτηση Περιφερειακού Συμβούλου Θεσσαλίας, κου. Πουλάκη, υπέρ της μετεξέλιξης των Κ.Π. σε Περιφερειακά ΝΠΔΔ

.

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ Κ. ΠΟΥΛΑΚΗ ΣΤΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ
.
κ. Πρόεδρε,
κ. Περιφερειάρχη,
κ.κ. Συνάδελφοι,

.
Η περιφερειακή παράταξη «ΘΕΣΣΑΛΙΑ της ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ και της ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ», ανέλαβε την πρωτοβουλία να καταθέσει ερώτηση στον κ. Περιφερειάρχη για τα κέντρα πρόληψης επειδή θεωρεί αδικαιολόγητο και επικίνδυνο για το μέλλον των 72 κέντρων το γεγονός ότι το σχέδιο νόμου «Κώδικας Ναρκωτικών» που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση στις 9/9/2011 δεν αναφέρεται στα κέντρα πρόληψης, ούτε στον τρόπο λειτουργίας τους, ούτε στη χρηματοδότηση τους, ούτε στην επιστημονική τους παρακολούθηση, ούτε στην εποπτεία τους και στη λειτουργική τους σχέση με την πολιτεία και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

.
Έχοντας υπόψη μας τη γενικότερη πολιτική περικοπών που ακολουθεί η Κυβέρνηση, της υγείας και της πρόνοιας μη εξαιρουμένων, μας ανησυχεί ιδιαιτέρως το προδιαγραφόμενο μέλλον των δομών πρόληψης και καταπολέμησης της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών. Ήδη, υπάρχουν εξαγγελίες περί συγχώνευσης του ΟΚΑΝΑ (ενός δηλαδή οργανισμού που εστιάζει στον περιορισμό της βλάβης των ήδη εξαρτημένων χρηστών) με το ΚΕΘΕΑ (που στοχεύει στην καθαρή απεξάρτηση), δύο δηλαδή οργανισμών που δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους ως προς τον τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος, παρόλο που κατά τη γνώμη μας είναι και οι δύο χρήσιμη, αφού όλοι οι χρήστες δεν είναι ίδιοι. Εύλογα λοιπόν προβληματιζόμαστε για την τύχη που θα έχουν τα Κέντρα Πρόληψης και θεωρούμε ότι πρέπει ως Περιφέρεια Θεσσαλίας να αναλάβουμε δράση για τη στήριξή τους.

.
Γνωρίζουμε καλά ότι τα 72 Κέντρα Πρόληψης της Χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών που εδώ και δεκαπέντε χρόνια λειτουργούν στη χώρα μας αποτελούν σημαντικές δομές παροχής δωρεάν υπηρεσιών πρόληψης των εξαρτήσεων και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας. Οι δε παρεμβάσεις τους, παρεμβάσεις που σχεδιάζονται και υλοποιούνται τακτικά στο πλαίσιο μιας φιλοσοφίας που συνεκτιμά τις γενικές συνθήκες και τις τοπικές και προσωπικές ιδιαιτερότητες ως προς τα κοινωνικά, οικονομικά πολιτιστικά και αξιακά δεδομένα, απευθύνονται κυρίως σε παιδιά, εφήβους, νέους, εκπαιδευτικούς, γονείς και άλλες πληθυσμιακές ομάδες. Οι εργαζόμενοι στα Κέντρα Πρόληψης έχουν καταφέρει μέσα από αντίξοες συνθήκες να υπερβούν επιτυχώς, στην μεθοδολογία και στην υλοποίηση των παρεμβάσεών τους, τις επιφανειακές και τεχνοκρατικές προσεγγίσεις του κοινωνικού φαινομένου των εξαρτήσεων, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα την κατάταξη της δουλειάς τους στην επιστημονική πρωτοπορία του χώρου της Πρόληψης πανευρωπαϊκά, σύμφωνα και με το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο για τα Ναρκωτικά και την Τοξικομανία (EMCDDA).

.
Συγχρόνως θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι οι εργαζόμενοι στα Κέντρα Πρόληψης κατορθώνουν να επιτελούν αυτό το σημαντικό κοινωνικό έργο και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους κάτω από τις δυσμενέστερες συνθήκες, δηλαδή την απουσία ξεκάθαρου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των δομών, που προστίθεται στην υποχρηματοδότηση, στην απουσία προσωπικού αλλά και στην έλλειψη ρητής νομοθεσίας που θα επιτρέπει την απρόσκοπτη πρόσβαση στα σχολεία και άλλους σημαντικούς χώρους πρόληψης.

.
Η ανησυχία μας λοιπόν για την συνέχιση ή όχι του κοινωνικού έργου που προσφέρουν τα κέντρα πρόληψης ενισχύεται αν συνυπολογίσουμε τα στοιχεία που έδωσαν πρόσφατα στην δημοσιότητα το σωματείο των εργαζομένων στα κέντρα πρόληψης για τις οφειλές των υπουργείων Εσωτερικών και Υγείας προς τα κέντρα με βάσει την πενταετή προγραμματική σύμβαση. Όταν λοιπόν οι οφειλές συνολικά από τα δύο Υπουργεία για την τριετία 2009-2011 φτάνουν περίπου στα 20.000.000 ευρώ, δηλαδή στο 35% των συμφωνηθέντων πόρων για την λειτουργία των κέντρων πρόληψης, καταλαβαίνουμε με τον πιο εκκωφαντικό τρόπο πως μεταφράζεται η Κυβερνητική πολιτική με την συμφωνία της τρόικα στον ευαίσθητο τομέα της πρόληψης από την χρήση των εξαρτησιογόνων ουσιών.

.
Τα Κέντρα Πρόληψης επιβάλλεται κατά τη γνώμη μας να υποστηριχθούν, διότι – εκτός των άλλων – είναι οι μόνες δομές που εστιάζουν στην καταπολέμηση των αιτιών που προκαλούν το πρόβλημα της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών. Πολύ δε περισσότερο σήμερα που η κοινωνική πραγματικότητα, με όλα τα συσσωρευμένα αδιέξοδα που την καθορίζουν, παρέχει πρόσφορο έδαφος σε κάθε είδους εξαρτήσεις, είναι αναγκαίο πέρα από την σωστή αντιμετώπιση του χρήστη, να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στο πώς θα καταφέρουμε άνθρωποι που δεν είχαν καμία σχέση με το πρόβλημα των ναρκωτικών στο παρελθόν, γονείς και εκπαιδευτικοί κατά κύριο λόγο, να μάθουν πώς μπορούν να ενισχύσουν τις άμυνες της νέας γενιάς και την εμπιστοσύνη στον εαυτό τους.

.
κ. Πρόεδρε,
κ. Περιφερειάρχη,
κ.κ. Συνάδελφοι,

.
Όπως γνωρίζετε στην περιφέρεια μας λειτουργούν τέσσερα κέντρα πρόληψης:
- Το «κέντρο πρόληψης της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών», στον νομό Λάρισας,
- Η «πρόταση ζωής», στον νομό Μαγνησίας,
- Το «κέντρο κοινωνικής παρέμβασης», στον νομό Τρικάλων και
- Η «πρόταση κοινωνικής παρέμβασης», στον νομό Καρδίτσας,
τα οποία έχουμε την πολιτική και ηθική υποχρέωση να στηρίξουμε έμπρακτα στο έργο που επιτελούν σε μια σημαντική πολιτική και κοινωνική περίοδο.

.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, και με δεδομένο επιπλέον το γεγονός ότι στα Οργανογράμματα των Νέων Περιφερειών προβλέπεται η λειτουργία Διεύθυνσης Πρόληψης ανά Περιφέρεια, προτείνουμε ως επείγουσα, ρεαλιστική και βιώσιμη επίλυση του θεσμικού προβλήματος των Κέντρων Πρόληψης της Χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών, τη μετεξέλιξη των Κέντρων Πρόληψης σε θεσμικά ισχυρές δομές με την μορφή των 13 Περιφερειακών Ν.Π.Δ.Δ., ένα ανά Περιφέρεια υπό την εποπτεία του Υπουργείου Υγείας, με την ίδρυση τοπικών παραρτημάτων ανάλογα με τις ανάγκες κάθε περιοχής, την υπό σαφείς όρους επιστημονική εποπτεία του ΟΚΑΝΑ και την ομαλή και ουσιαστική εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών.

.
Παράλληλα, λαμβάνοντας υπόψη το έως τώρα σημαντικό προσφερόμενο έργο, προτείνουμε την πιστοποίηση των Κ.Π. ως φορέων πρόληψης χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας με αντίστοιχη πιστοποίηση των επιστημονικών στελεχών και διοικητικών υπαλλήλων τους. Οι εργαζόμενες-οι με βάση και την πιστοποίηση αυτή θα πρέπει αυτόματα να μεταφερθούν σε αυτά τα ΝΠΔΔ.

.
Έχουμε την γνώμη ότι πρέπει να διεκδικήσουμε ως Περιφερειακό Συμβούλιο μέσα από την Ένωση Περιφερειών :
· την εξασφάλιση της διαρκούς δημόσιας χρηματοδότησης των Κέντρων Πρόληψης,
· την εξασφάλιση των εργαζομένων σε αυτά,
· την αποτελεσματικότητα ως προς την επιστημονική, οργανωτική και διοικητική τους δομή,
· την εξασφάλιση της συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων σε αυτά και
· την εξασφάλιση παροχής υπηρεσιών πρόληψης και ψυχοκοινωνικής υγείας.
Στις σημερινές συνθήκες κοινωνικής και οικονομικής κρίσης και κατάρρευσης του κοινωνικού κράτους όπου οι κοινωνικές ανάγκες ολοένα και αυξάνονται, η ενίσχυση και η ενδυνάμωση όλων των δομών που προσφέρουν τις σημαντικές υπηρεσίες πρόληψης της χρήσης ουσιών, αγωγής υγείας και προαγωγής της υγείας είναι επιτακτική.

.
Ευχαριστώ.
.

Αναδημοσίευση από το: http://thessall-oik.blogspot.com/2011/12/blog-post_9144.html

.

Δεν υπάρχουν σχόλια: