Τρίτη, 19 Ιανουαρίου 2010

Σχόλια Σαλμά για την συνέντευξη τύπου Υπουργού-Υφυπουργού Υγείας (Σχόλια Σωματείου)

Από την Ναυτεμπορική




Βολές κατά της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας για αναλήθειες και
ανακρίβειες εκτόξευσε ο υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Υγείας, βουλευτής
Αιτωλοακαρνανίας της Νέας Δημοκρατίας, Μάριος Σαλμάς, σχολιάζοντας τα πεπραγμένα
των τελευταίων 100 ημερών.



...................



Τέλος, για το θέμα των ναρκωτικών, όπως είπε, «αντί να
ανακοινωθεί η τύχη του ΠΕΔΠΟ, ανακοινώνεται μόνο η μεταφορά 5 εκ. ευρώ από τον
κωδικό του
ΟΚΑΝΑ
που απομειώθηκε από 32 εκ. ευρώ στα 27 εκ. ευρώ σε άλλο κωδικό για τα κέντρα
πρόληψης. Και ενώ προ μηνός ασκείτο κριτική για τις ομάδες διοίκησης έργου, που
δημιούργησε η προηγούμενη κυβέρνηση, τώρα συγκροτούν άλλη μία».
«Επομένως»,
τόνισε ο κ. Σαλμάς, «οι 100 πρώτες ημέρες, ουσιαστικά ήταν η διεκπεραίωση
δράσεων που είχαν δρομολογηθεί τον τελευταίο χρόνο
».



http://www.naftemporiki.gr/news/cstory.asp?id=1766989



Η τοποθέτηση του κ. Σαλμά, μας αναγκάζει να προβούμε στο παρακάτω σχόλιο:

Χωρίς να θέλουμε να εισέλθουμε στις πολιτικές διαφωνίες Κυβέρνησης- Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ορισμένα σημεία που αφορούν την δική μας πραγματικότητα ως εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης.


Πολιτική της απερχόμενης διοίκησης του ΟΚΑΝΑ και κατ΄επέκταση της προηγούμενης κυβέρνησης, ήταν να προτάσσει την χρηματοδότηση των θεραπευτικών προγράμματων υποκαταστάτων μονομερώς σε βάρος άλλων αναγκών και ειδικότερα σε βάρος των Κέντρων Πρόληψης.
Για τα Κέντρα Πρόληψης ο ΟΚΑΝΑ έχει την αποκλειστική επιστημονική ευθύνη, αλλά εξ' ημισείας την με την ΚΕΔΚΕ και το Υπουργείο Εσωτερικών την ευθύνη χρηματοδότησης.
Δηλαδή ο ΟΚΑΝΑ υποχρεούται να καταβάλει το 50% των ετήσιων δαπανών τους βάσει (προσοχή σε αυτό!) προσυμφωνημένων ποσών με τους τοπικούς φορείς , ποσά τα οποία προβλέπονται σε τριετείς προγραμματικές συμβάσεις, οι οποίες υπογράφονται από τον ΟΚΑΝΑ και τα Δ.Σ. των Κ.Π.

Επιπλέον οι συμβάσεις αυτές περιέχουν πίνακα επακριβώς προϋπολογισμένων δαπάνων, ο οποίος ανταποκρίνεται σε εγκεκριμένα από τον ίδιο (ΟΚΑΝΑ) αναλυτικά προγράμματα δράσης.
Επίσης οι εργαζόμενοι στα Κ.Π. δεν είναι υπάλληλοι του ΟΚΑΝΑ, αλλά των τοπικών Κ.Π., άρα τυπικά η καθυστέρηση στην μισθοδοσία τους δεν βάραινει αυτόν, αλλά τα Κ.Π. , τα οποία μέσα από μια "υβριδική" νομική συγκρότηση ανήκουν κυρίως στις Νομαρχιακές και Δημοτικές Αυτοδιοικήσεις.
Αυτά του επέτρεπαν, αναλόγως των περιστάσεων, πότε να θεωρεί τα Κ.Π. δομές του και πότε όχι, με αντίκτυπο βέβαια και στην χρηματοδότησή τους .
Συμπιέζοντας, δηλαδή, με διάφορους τρόπους τα ποσά που πηγαίναν στα Κ.Π. μπορούσε να αυξάνει αφανώς τον ετήσιο προϋπολογισμό του. Απόδειξη για αυτό είναι η γεναία αύξηση των εργαζομένων στον ΟΚΑΝΑ το 2007, όταν ο προϋπολογισμός του έμενε στάσιμος.
Το τελευταίο δεν μπορούσε να γίνει παρά σε βάρος των ήδη υποχρηματοδοτούμενων Κ.Π. .
Τότε "εφευρέθηκε" η άποψη ότι ο τακτικός προϋπολογισμός του ΟΚΑΝΑ δεν καλύπτει τις δαπάνες των Κέντρων Πρόληψης , τις οποίες η Πολιτεία έπρεπε να καλύψει (και μόνον αυτές!!) με έκτακτη χρηματοδότηση.
Στους εργαζόμενους των Κ.Π. δώθηκε εκ των υστέρων η υπόσχεση νέου ειδικού για τα Κέντρα Πρόληψης κωδικού στον προϋπολογισμό, ο οποίος όμως δεν μπήκε ούτε το 2008, ούτε το 2009, παρά τους αγώνες τους.
Αντίθετα ευκαιριακά και κατόπιν πολυσχιδών πιέσεων δόθηκαν από τότε και μέχρι τον ΔΕΚΕΜΒΡΗ του 2009, έκτακτες χρηματοδοτήσεις, πάρα πολύ υποδεέστερες των προσυμφωνημένων προϋπολογισμών των Κ.Π. (δεν κάλυπταν ούτε το 1/3).
Είναι αλήθεια ότι και στο παρελθόν υπήρχαν καθυστερήσεις χρηματοδότησης από τον ΟΚΑΝΑ, αν και όχι αυτής της κατακλυσμιαίας μορφής.
Αυτό γινόταν διότι ήταν ευκολότερο, μπροστά στην κοινωνική πίεση για την άυξηση των θέσεων υποκατάστασης και την πίεση των άλλων χρεών προς τρίτους που δημιουργούσε ο ΟΚΑΝΑ (π.χ. φαρμακευτική δαπάνη), να γίνεται "αφαίμαξη" στα ποσά που απαιτούνταν για την λειτουργία υπηρεσιών τις οποίες εκείνη τη στιγμή μάθαινε ο πολίτης να χρησιμοποιεί, δηλαδή τα Κ.Π. .
Ως Σωματείο, λοιπόν, είχαμε αποκρυσταλώσει πολύ νωρίς λοιπόν την άποψη, ότι πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να "κλειδώσουν" τα επακριβώς προοσυμφωνημένα ποσά για τα Κ.Π., τα μόνα που δεν μπορούσαν να αυξηθούν, να ξεφύγουν από τον έλεγχο κλπ, έτσι ώστε να μην αποτελούν "καβάντζα" για τις ανάγκες της στιγμής του OKANA. Υπό αυτό το πρίσμα, οι υποσχέσεις της προηγούμενης Κυβέρνησης, ο οποίες όμως δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ, ανταποκρινόνταν σε ένα πάγιο αίτημά μας.

Ο νέος κωδικός έγινε πραγματικότητα από την νέα Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Προφανώς τα χρήματα που δίνονται και φέτος συνολικά για την αντιμετώπιση των εξαρτήσεων είναι λιγότερα από όσα απαιτούνται. Ωστόσο το ξεκαθάρισμα του τοπίου για τον ΟΚΑΝΑ συμβάλει στην εξυγίανση του συστήματος:
Τα Κέντρα Πρόληψης ξέρουν πόσα έχουν να παίρνουν, με βάση τα ποσά που και ΟΚΑΝΑ συμφωνεί ότι χρειάζονται για να πραγματοποιηθούν οι δράσεις τους, και ο ίδιος ο ΟΚΑΝΑ δεν έχει περιθώριο για "μαύρες" ή "άσπρες τρύπες".

Αν τα ποσά είναι πολύ λίγα, οι Εργαζόμενοι του ΟΚΑΝΑ, μαζί με την Κοινωνία (και την βοήθεια των στελεχών των Κ.Π.), μπορούν να αντιδράσουν, να ακολουθήσουν το παράδειγμα των εργαζομένων των Κέντων Πρόληψης (που έδωδαν συνεχή και σκληρό αγώνα τα προηγούμενα χρόνια) και να αυξήσουν ίσως γρήγορα το ποσό από τα 27 εκ στα 32 εκ, όσα είχε ο Οργανισμός πέρυσι δηλαδή.
Θα είναι πιο εύκολο για αυτούς, διότι η λεγόμενη "μαύρη λίστα" του ΟΚΑΝΑ, συνεχίζει να κινητοποιεί τουλάχιστον στον ίδιο βαθμό με την "άσπρη λίστα" των Κέντρων Πρόληψης, δηλαδή τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, τους νέους και τους άλλους πολίτες που περιμένουν ώστε να συμμετάσχουν σε δράσεις Πρόληψης.

Ταυτόχρονα, τα προηγούμενα χρόνια η οικονομική δυσπραγία, αποκάλυψε θεσμικές καθυστερήσεις για τα Κέντρα Πρόληψης. Η προγραμματική σύμβαση, την οποία η προηγούμενη Κυβέρνηση - μετά από πολλές καθυστρήσεις και πιέσεις- συνυπέγραψε μαζί με την ΚΕΔΚΕ αρχές του 2009, προβλέπει την λειτουργία "Ομάδας Διαχείρησης Έργου" η οποία θα αποτελείται από ειδικούς εντεταλμένους των κρατικών φορέων που συνυπογράφουν την προγραμματική σύμβαση (καθώς και εκπρόσωπο του Σωματείου Εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης). Αυτοί στα πλαίσια των καθηκόντων τους και χωρίς επιπλέον επιμισθία θα καταρτίσουν από κοινού μόνιμο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα προταθεί στην κυβέρνηση για να πάρει τον δρόμο της νομοθέτησης.
Η πρόβλεψη αυτή που αποτελεί "μιαν αρχική απάντηση" στον αγώνα των εργαζομένων που διεκδικούν εδώ και τώρα λύση του θεσμικού προβλήματος, αν και υπογράφηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, μετά από έναν χρόνο κωλυσιεργίας, τώρα φαίνεται ότι εκτελείται.
Ωστόσο, πάρα πολλές εξελίξεις, όπως το "σχέδιο Καλλικράτης" που όταν ψηφιστεί θα αλλάξει τον Χάρτη της Αυτοδιοίκησης και θα επηρεάσει τουλάχιστον επιχειρησιακά, αν όχι νομικά, σε μέγιστο βαθμό, τα Κ.Π., συνεχίζουν να υπενθυμίζουν ότι ο χρόνος του διαλόγου και των επεξεργασιών είναι πιεστικός. Το Σωματείο Εργαζομένων έχει άποψη, την οποία και έχει καταθέσει πολλές φορές.
Η Πολιτεία και η Αυτοδιοίκηση έχουν;
Περιμένουμε!

Δεν υπάρχουν σχόλια: